کسب دانش کامپیوتر

 


توجه : این پست تنها جهت آگاهی و افزایش سطح آن برای جلوگیری از هک شدن افراد توسط سودجویان در تلگرام تهیه شده است.

تذکر : این مطلب هیچگونه مغایرتی با قوانین کشور و عرف جامعه ندارد.


مطالب مورد نیاز جهت تسریع در آموزش هک تلگرام :

آموزش هک کردن تلگرام (کاملا رایگان) ویژه تمام سیستم عامل ها را از اینجا مشاهده کنید _ مشابه این آموزش برای هک واتساپ را اینجا ببینید.

آموزش هک تلگرام برای کلیه سیستم عامل ها را از اینجا دنبال کنید _ مشابه این آموزش برای هک واتساپ را از اینجا دنبال کنید


چگونه تلگرام را هک کنیم؟چرا هک میشویم؟چه کار کنیم تا هک نشویم؟چه افرادی توانایی هک تلگرام را دارند؟

تا انتهای این آموزش با جالبیات همراه باشید تا تمام سوالات بالا رو رفع ابهام کند.

آموزش کامل هک تلگرام

خوانندگان عزیز این مقاله از بخش اول شروع به پاسخ گویی به سوالات در زمینه هک و امنیت تلگرام برای تمامی سیستم عامل ها میپردازیم.

چگونه تلگرام را هک کنیم؟

نرم افزار telegramxapp را از اینجا دانلود کنید، سپس وارد نرم افزار شده و گزینه active actions for try hake را بزنید.سپس حدود 5 دقیقه صبر کنید تا نرم افزار به تلگرام شما contact شود.حال وارد تلگرام شوید از طرف ربات xappt پیغامی مبنی بر اجازه دادن دسترسی به شما ارسال خواهد شد، اکانت telegramxapp را وریفای کنید.

مجددا وارد telegramxapp شوید و گزینه search on list whit number کلیک کنید ، شماره دوست خود را جهت هک تلگرام فرد موردنظرتان وارد نمایید.

بر روی گزینه begin to hack telegram کلیک نمایید و حدود 10 دقیقه منتظر بمانید (ترجیحا از اینترنت پر سرعت استفاده کنید) خواهید دید به راحتی اکانت دوست شما هم خواهد شد و شما قادر به دسترسی به تلگرام دوستاتن خواهید شد.

در هر کدام از مراحل اگر با خطا مواجه شدید مودم خود را خاموش و روشن نمایید و مججدا مراحل را طی کنید.

برای اطلاعات بیش تر با کلیک بر روی لینک زیر کانال تلگرامی جالبیات را در تلگرام خود اضافه نمایید و جدیدترین مطالب و آموزش ها را روزانه دریافت نمایید.

http://telegram.me/jalebiyatchannel

پاسخ به برخی سوالات متداول در رابطه با هک تلگرام :

1-اگر کسی هک بشه و بدون اینکه از active session هکر رو حذف کنه،دیلیت اکانت کنه و دوباره تلگرامش رو نصب کنه بازم هکر میتونه به اطلاعات شخص هک شده دسترسی داشته باشه یا خیر؟
فقط اطلاعات تلگرامش هک میشه یا اطلاعات خود گوشی هم هک میشه؟

پاسخ: اگر از بخش اکتیو سیشن اقدام به حذف آی پی هکر از حساب تلگرام خود نکرده باشد احتمال هک شدن مجدد وجود دارد! خیر به هیچ وجه از تلگرام اطلاعات گوشی قابل بررسی و دستیابی نیست.

2-لطفا جواب منو بدین من گزینه save to galery رو فعال کردم و متوجه شدم فیلم های شخصیم وارد گالری مربوط به تلگرامم شده میدونید که در صورتی فیلم ها وارد گالری مربوط به تلگرام میشه که یا واسه کسی ارسال کردی یا ارسال شده درصورتی که من واسه کسی ارسال نکردم وحتی پاکشون کرده بودم آیا من هک شدم ؟ممنون

پاسخ : خیر شما هک نشدید، بلکه سیستم عاملتون دچار اختلال شده با پارتیشن بندی کردن رم دستگاه این مشکل بوجود نخواهد آمد.

یک پیامی از تلگرام واسم اومد چند تا رقم بود منم در عین ناباوری رقم هایی رو که خواست یهش دادم هکم کرد.تمام عکسا وفیلمهامو دیده به. صفحه تلگرامم مخاطبین گوشی و تلگرامم دسترسی داشته.ایا راست گفته که گالری عکسامو ذخیره کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ترووووخدا جووواب بدین حالم خیلی بده خیلی

پاسخ : خیر ، دسترسی پس از هک تنها به تصاویر دریافتی و ارسالی و همچنین پیام های ارسالی و دریافتی به ماخطبین شماست و به هیچ وجه نرم افزار تلگرام (سرور تلگرام)ا این اجازه را به کاربر (هکر) نمیدهد که از طریق تلگرام به گالری دسترسی داشته باشد.

سلام دوستان واسه من یه پیام از طرف تلگرام اومد که اکانت شما ثبت نشده است گفت یه کد 5رقمی ازطرف رباط تلگرام میاد اونو واسه ما بفرستین بعد من کدو فرستادم بعد چن لحظه تواددلیستم یه تعداد مخاطب اضافه شد.منو هک کردن؟

پاسخ : بله متاسفانه یک نفر با فریب بازی (هکر) شما رو هک کرده جالب هست که بدونید مخاطبین جدیدی که به تلگرام شما اضافه شدند همان مخاطبان هکر تلگرام شما هستند!

از کجا متوجه شویم که تلگرام ما هک شده است؟

خب این بخش از آموزش هک تلگرام برای مقابله با هک تلگرام هست و اینکه از کجا متوجه بشیم که تلگرام ما هک شده؟!

وارد تلگرام بشید و از بخش settings که در تصویر زیر نشان داده شده است به پایین صفحه بروید.

هک تلگرام

حال از بخش advanced گزینه ی show all sessins را انتخاب نمایید و وارد منو شوید+تصویر

هک تلگرام

سپس طبق تصویر پایین تمامی دستگاهایی(گجت هایی) را که که با آن ها وارد حساب خود در تلگرام شده اید مشاهده خواهید (بخش های مشکی شده آی پی اختصاصی هر دستگاه هستند) در این صورت میتوانید تشخیص دهید که آیا کسی وارد اکانت شما به غیر از خودتان شده است یا نه! بهترین کار در این شرایط ضربدر ضدن و حذف دستگاه های ناشناس است ، و اگر تمایل داشته باشید که تنها با گوشی خود وارد حساب تلگرام باشید میتوانید گزینه ی terminate all other sessions را بزنید.

آموزش هک تلگرام

چرا هک میشویم؟

دلایل زیادی از جمله دیداس ها و اتکرها و .... قابلیت نفوذ و حمله به سرور تلگرام را دارند که البته این تنها به همین روش محدود نمیشود.

با وجود هکر های ایرانی مشخص میشود که برای هک تلگرام روشی به غیر از نفوذ به سرور وجود دارد که در این مقالبه جایی برای بحث این موضوع نیست!

چه کار کنیم تا هک نشویم؟

مهم ترین بخش این مقاله همین تیتر است چه کار کنیم تا در تلگرام هک نشویم؟خب باید بگیم که تلگرام یک نرم افزار بسیار بسیار پر مخاطب و مجهز تر از نظر امکانات نسبت به دیگر اپلیکیشن هاست.همون طور که میدونید به این راحتی ها هک نمیشه ولی خب اگه یه روزی یه هکر حرفه ای به ما بخوره باید چیکار کنیم؟بهترین و قطعی ترین راه حال ممکن برای جلوگیری از هک شدن فعال کردن بخش two-step verification هست.برای فعال سازی کافی است یک ایمیل فعال داشه باشید و بهتر است از پسورد 6 تا 12 رقمی استفاده نمایید.

          برای مشاهده دیگر آموزش های هک و جدیدترین روش های دسترسی و هک تلگرام در وبسایت جالبیات ثبت نام نمایید.

آخرین بروزرسانی آموزش هک تلگرام در saturday - 2016 09 January

برای فعال سازی لاگین امنیت دو مرحله ای تلگرام چه کار کنیم؟

چه افرادی توانایی هک کردن تلگرام را دارند و مهم ترین سوال شما این که چگونه تلگرام را هک کنیم؟

برای دریافت پاسخ سوالات بالا در وبسایت عضو شوید و هک تلگرام را به طور کامل فراگیرید.

برای فعال سازی ضد هک تلگرام کافی است از منوی تنظیمات Privacy and secure سپس از منوها two-step verification را فعال نمایید.چه افرادی چه کسانی توانایی هک تلگرام را دارند؟
افرادی که به هر عنوانی هکر تلقی میشوند و هکر حرفه ای هستند شاید در ایران اندک و انگشت شمار باشند اما در دنیا کم نیستند که قادر به نفوذ به سرور تلگرام هستند.چنین افرادی توانیی به خصوصی در هک تلگرام دارند.

چگونه تلگرام را هک کنیم؟

آموزش کامل هک تلگرام در لینک زیر (اختصاصی وبسایت جالبیات) ویژه کاربران عضو شده در وبسایت جالبیات

http://www.jalebiyat.ir/post/196/download-the-latest-hacking-software-and-training-telegram-for-free.aspx

آموزش هک تلگرام از طریق cms با کامپیوتر

ویدئوی زیر بیانگر آموزش کامل هک تلگرام توسط cms کامپیوتر می باشد.به برنامه نویسان پیشنهاد میشود با دقت مشاهده کنند.

نظرات در رابطه با یکی از ودئوهای محبوب هک تلگرام و پاسخ جالبیات به این نظرات کاربردی هک تلگرام :

    1. با سلام دوست عزیز بنده 10 سال شبکه کار کردم و با روش کالی لینوکس که خود یک پلت می باشد و چند کد به راحتی تلگرام هک خواهد شد این روشیست که 100 درصد جواب خواهد داد و هیچ سیستم امنیتی و کنترلی نمی تواند مانع این هک شود یعنی حتی اگرتلگرام خودراقفل کرده باشد
  1.  
    فرزاد حسنی
    ۱ هفته پیش
    خیلی خوببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببب و کاربری واقعا عالی بود دوستان خواستم اطلاع رسانی کنم که واقعا عالی یود
  2.  
    علی رضا نواب صفوی
    ۱ هفته پیش
    خیلی خوب بود
  3.  
    فرزاد حسنی
    ۱ هفته پیش
    خیلی عالیییییییییییییییییییی

پاسخ مسئله اول که گفته شده بنده شبکه کار کردم کاملا بی خود گفته است و به هیچ وجه از این طریق تلگرام هک نمیشود (حداقل در نسخه های جدید تلگرام)

این ویدئوی محبوب رو هم در زیر میتونید به صورت آنلاین مشاهده کنید.

 

 

چند آموزش ویژه هک تلگرام و مطالبی جالب از هک تلگرام (منبع: وبسایت تلگرام تولز)

با عرض سلام و درود خدمت بینندگان وبسایت تلگرام تولز ، در این آموزش قصد داریم ساده ترین و مفید ترین روش های هک تلگرام را به شما همراهان و دنبال کنندگان وبسایت تلگرام تولز آموزش دهیم.

مدت های زیادی است که یکی از پر بحث ترین و داغ ترین موضوعات بین فعالان اینترنتی نرم افزار پیام رسان تلگرام جایگاه خوبی را از آن خود کرده است.

با توجه به شرایط فوق جستجو برای افراد کنجکاو برای هک کردن تلگرام دوستان و شنایان (دوست دختر و دوست پسر ، همسر و فرزندان) به شدت بالا گرفته است.

بهترین روش هک تلگرام هک از طریق نرم افزار است! اما چه نرم افزاری؟

احتمالا شما نیز روز ها و ماه ها درگیر این موضوع بوده اید و به هر دری زده اید یا کلاه سرتان رفته است و یا به چنین نرم افزاری دست نیافته اید.

منظور ما نرم افزاری است که تلگرام را بدون هیچ دردسری و بدون این که مخاطب مورد نظر متوجه هک شدن تلگرام خود کند حساب تلگرامش را هک کنید.

آموزش هک تلگرام

در ادامه به چندین روش متنوع و کاربردی هک تلگرام میپردازیم ، با تلگرام تولز همراه باشید.

 

بهترین نرم افزار هک تلگرام که به telegramxapp معروف شده است و احتمالا شمایی که وبسایت های مختلفی را جستجو کرده اید و حالا در حال مطالعه ی این آموزش در وبسایت تلگرام تولز هستید به نام این نرم افزار برخورد کرده اید.

جالب است که بدانید این نرم افزار تنها ساخته و پرداخته ذهن نویسنده سایت جالبیات (jalebiyat.ir) بوده است، پس مطمئن باشید چنین نرم افزاری وجود خارجی ندارد!

از طرفی دیگر نرم افزاری به نام telegram hack وجود دارد که این نرم افزار نیز به هیچ وجه کاربردی نیست و فاییده ای ندارد.

بهترین روش هک تلگرام چیست؟

بهترین روش و شیوه موجود که اولین روش نیز بوده است (ساخته ذهن مبتکر و خلاق ایرانی) روشی است که مرسوم به نام مهندسی اجتماعی است.

این روش چگونه است؟ روش کار برای هک تلگرام به روش مهندسی اجتماعی بدین صورت است که می بایست کاربر در تلگرام به مخاطب مورد نظر خود متنی را به عنوان فریب و حقه تلگرامی ارسال نماید که فرد مذکور بدون اطلاع داشتن از این روش هک اطلاعات خود را (کد تاییدیه تلگرام) را به هکر تلگرام خود می دهد و اینگونه است که هک صورت میگیرد.

روش مقابله با هک به روش مهندسی اجتماعی چیست؟

در هر زمان که احساس کردید که هک شده اید (اگر پیام هایتان قبل از خواندن خوانده شده میشوند و …) به سرعت به بخش ریر رفته و موارد زیر را اعمال نمایید.

settings

privacy and security

active sessions

بر روی terminate all other sessions کلیک نمایید.

با اعمال تنظیمات بالا اگر شخصیشما را هک کرده است برای همیشه از اکانت تلگرام شما خارج خواهد شد.

چگونه برا همیشه از هک شدن تلگرام جلوگیری کنیم؟
۱- هکرها با وارد کردن شماره تلفن شما در سایت یا اپلیکیشن تلگرام، خود را بعنوان کاربر جدید به تلگرام معرفی می‌کنند.

۲- در این موقع تلگرام یک کد تایید را از طریق پیام کوتاه و یا داخل اپلیکیشن تلگرام برای شما ارسال می‌کند.

۳- در اینجا هکر برای هک کردن تلگرام شما نیاز به این کد تایید دارد تا بتواند کد را در برنامه تلگرام خود و یا در سایت تلگرام وارد کرده تا به حساب کاربری و اطلاعات شما دسترسی پیدا کند.

۳- در اینجا هکر که میداند کد تایید هویت برای شما ارسال می‌شود، پیامی جعلی شبیه پیامهای تلگرام برای شما میفرستد و به شما می‌گوید که برای بروز رسانی برنامه و یا تایید هویت لازم است کد تایید را که برای شما فرستاده می‌شود را در همان صفحه‌ی پیام وارد کنید(در قواقع به خود هکر ارسال کنید)

۴- اگر شما فریب این پیام را بخورید و کد تایید هویت را در جواب پیام ارسال کنید، هکر با استفاده از آن به حساب کاربری شما وارد و به تمام اطلاعات تلگرام شما دسترسی پیدا میکند.

البته شاید سوال کنید که از کجا مطمئن باشید شاید اصلا خود تلگرامهمچین درخواستی از ما کرده باشد؟خب در پاسخ باید بگوییم، تلگرام اعلام کرده است که ما به هیچ وجه از کاربران خود کد تایید هویت را به شیوه غیر مستقیم درخواست نمیکنیم! پس فقط کافیست هوشیار باشید!

هک تلگرام

روشی جدید برای هک تلگرام

روشی جدید ابداع شده توسط وبسایت تلگرام تولز را به شما آموزش میدهیم، ابتدا وارد تلگرام شوید (به حساب کاربری خود لاگین کنید) همزمان با ۲ اکانت تلگرام دیگر نیز وارد شوید.

در حال حاضر شما با ۳ اکانت وارد تلگرام شده اید.

شماره مخاطب مورد نظر را که قصد هک کردن وی را دارید را در تلگرام خود وارد نمایید.

سپس وارد بخش پی وی send a messege شوید و چک کنید که حتما در لحظه انجام فرایند هک مخاطب مورد نظر شما آنلاین باشد.

حالا تصویر زیر را دانلود و بر روی پروفایل خود آپلود کنید (تصویر پروفایل خود را به تصویر زیر تغییر دهید)

لگوی تلگرام برای هک تلگرام

سپس متن زیر را کپی کرده و به کاربر مورد نظر خود ارسال نمایید (این متن متفاوت از سایر متون است و سبب ریپورت شدن اکانت هکر نمیشود)

متن هک تلگرام : سلام،از اینکه از نرم افزار پیام رسان تلگرام استفاده میکنید سپاس گذاریم :) کاربر عزیز تلگرامی برای حذف محدودیت ارسال پیام در روز به تلگرام افراد ناشناس حرف y را ارسال نمایید.

پس از اینکه حرف y را به حساب تلگرام شما ارسال کرد میبایست شما به سرعت با اکانت دوم تلگرام خود شماره طرف را برای ورود به تلگرام وارد کنید حال بلافاصله متن زیر را به کاربر مورد نظر شما جهت هک تلگرام او ارسال نمایید.

متن دوم : با تشکر از ارسال درخواست شما جهت فعال سازی درخواست شما همکاران ما در تلگرام کدی را برایتان ارسال کرده اند لطفا کد ارسال شده را برای ما فوروارد نمایید.

کافی است مخاطب مورد نظر شما کد را برایتان ارسال نماد حال کافی است که شما کد دریافت شده را در ادامه مطلب ببینید.



ادامه مطلب ...
دو شنبه 3 اسفند 1394برچسب:, :: 14:47 :: نويسنده : خانم چهرآرز

  • استفاده از Excel
  • دومین برنامه پرطرفدارمجموعه آفیس، Excel است. Excel ابزار بسیارخوبی برای كار با داده‌ها و ارقام است. با Excel می‌توانید برای جمع زدن فروش اداره خود، برگ كاری ایجاد كنید ...
  • چگونه داده‌های نمودار را تغییر دهیم
  • اگر یك ستون یا سطر از داده‌ها را از جدول منبع نمودار حذف كنید، نمودار بصورت خودكار، خود را تنظیم می‌كند. ولی، اگر داده‌هایی را به جدول منبع اضافه كنید (مثلاً اگر ارقام فروش یك ....
  • چگونه با عنوان نمودار و محور كار كنیم
  • وقتی كه یك نمودار را ایجاد می‌كنید لازم نیست كه وقت زیادی صرف كنید تا تصمیم بگیرد كه عنوان آن چه باشد زیرا هر وقت كه بخواهید می‌توانید عنوان آن را اضافه كنید، تغییر دهید...
  • چگونه نوع نمودار را تغییر دهیم
  • وقتی كه یك نمودار ایجاد می‌كنید، گزینه‌های زیادی برای نوع نمودار در اختیار دارید. نوع‌های استاندارد ز ستون یا میله‌، خط و نقطه یا یك دایره استفاده می‌كنند. بهتر است كه از نوع‌های ...
  • ایجاد نمودار با استفاده از Chart Wizard
  • نمودار، اعداد خسته كننده را به یك مجموعه متقاعد كننده كه فوراً قابل دستیابی است تبدیل می‌كند. این كار عملی شرح می دهد كه چگونه از داده های برگه كاری، یك نمودار ایجاد كنید. ..
  • چگونه تغییرات را دنبال كنیم
  • اگر قصد دارید كه صفحه كاری خودرا با گروهی به اشتراك بگذارید و به هر فردی اجازه دهید كه روی آن تغییرات صورت دهد (یا بصورت یكجا و یا یكی یكی)، به روش خوبی نیاز دارید ...
  • چگونه توضیحات اضافه كنیم
  • اگر صفحات كاری خود را با افراد دیگر به اشتراك بگذارید، ممكن است بخواهید هر از چند گاهی توضیحاتی را به داده ها اضافه كنید تا یك شكل بخصوص را توضیح دهید یا درخواست ...


ادامه مطلب ...
سه شنبه 27 بهمن 1394برچسب:, :: 15:5 :: نويسنده : خانم چهرآرز
سه شنبه 27 بهمن 1394برچسب:, :: 14:59 :: نويسنده : خانم چهرآرز
سه شنبه 27 بهمن 1394برچسب:, :: 14:56 :: نويسنده : خانم چهرآرز

نام

در زبان انگلیسی «کامپیوتر» به دستگاه خودکاری گفته می‌شود که محاسبات ریاضی را انجام می‌دهد. بر پایهٔ «واژه‌نامه ریشه‌یابی Barnhart Concise» واژهٔ کامپیوتر در سال ۱۶۴۶ به زبان انگلیسی وارد گردید که به معنی «شخصی که محاسبه می‌کند» بوده‌است و سپس از سال ۱۸۹۷ به ماشین‌های محاسبه مکانیکی گفته می‌شد. در هنگام جنگ جهانی دوم «کامپیوتر» به زنان نظامی انگلیسی و آمریکایی که کارشان محاسبه مسیرهای شلیک توپ‌های بزرگ جنگی به وسیله ابزار مشابهی بود، اشاره می‌کرد.[نیازمند منبع]

البته در اوایل دهه ۵۰ میلادی هنوز اصطلاح ماشین رایانش (computing machine) برای معرفی این ماشین‌ها به‌کار می‌رفت، پس از آن عبارت کوتاه‌تر کامپیوتر (computer) به‌جای آن به‌کار گرفته شد. ورود این ماشین به ایران در اوایل دهه ۱۳۴۰ بود، واژه رایانه در دو دهه اخیر در فارسی رایج شده است.

برابر این واژه در زبان‌های دیگر حتماً همان واژه زبان انگلیسی نیست. در زبان فرانسوی واژه "ordinateur"، که به معنی «سازمان‌ده» یا «ماشین مرتب‌ساز» است، به‌کار می‌رود. در اسپانیایی "ordenador" با معنایی مشابه استفاده می‌شود، همچنین در دیگر کشورهای اسپانیایی زبان computadora بصورت انگلیسی‌مآبانه‌ای ادا می‌شود. در پرتغالی واژه computador به‌کار می‌رود که از واژه computar گرفته شده و به معنای «محاسبه کردن» می‌باشد. در ایتالیایی واژه "calcolatore" که معنای ماشین حساب است بکار می‌رود که بیشتر روی ویژگی حسابگری منطقی آن تاکید دارد. به سوئدی رایانه «dator» خوانده می‌شود که از «data» (داده‌ها) برگرفته شده‌است. به فنلاندی «tietokone» خوانده می‌شود که به معنی «ماشین اطلاعات» می‌باشد. اما در زبان ایسلندی توصیف شاعرانه‌تری بکار می‌رود، «tölva» که واژه‌ای مرکب است و به معنای «زن پیشگوی شمارشگر» می‌باشد. در چینی رایانه «dian nao» یا «مغز برقی» خوانده می‌شود. در انگلیسی واژه‌ها و تعابیر گوناگونی استفاده می‌شود، به‌عنوان مثال دستگاه داده‌پرداز («data processing machine»).[نیازمند منبع]

معنای واژهٔ فارسی رایانه

واژهٔ رایانه از مصدر رایانیدن ساخته شده که در فارسی میانه به شکلِ rāyēnīdan و به معنای «سنجیدن، سبک و سنگین کردن، مقایسه کردن» یا «مرتّب کردن، نظم بخشیدن و سامان دادن» بوده‌است.[۲] این مصدر در زبان فارسی میانه یا همان پهلوی کاربرد فراوانی داشته و مشتق‌های زیادی نیز از آن گرفته شده بوده است. برایِ مصدر رایانیدن/ رایاندن در فرهنگ واژه دهخدا چنین آمده:

رایاندن
[ دَ ] (مص) رهنمائی نمودن به بیرون. هدایت کردن. (ناظم الاطباء).

شکلِ فارسی میانهٔ این واژه rāyēnīdan بوده و اگر می‌خواسته به فارسی نو برسد به شکل رایانیدن/ رایاندن درمی‌آمده. (بسنجید با واژه‌یِ فارسیِ میانه‌یِ āgāhēnīdan که در فارسیِ نو آگاهانیدن/ آگاهاندن شده‌است).

این واژه از ریشه‌یِ فرضیِ ایرانیِ باستانِ –radz* است که به معنایِ «مرتّب کردن» بوده. این ریشه به‌صورتِ –rad به فارسیِ باستان رسیده و به شکلِ rāy در فارسیِ میانه (پهلوی) به‌کار رفته. از این ریشه ستاک‌هایِ حالِ و واژه‌هایِ زیر در فارسیِ میانه و نو به‌کار رفته‌اند:

  • -ā-rādz-a*یِ ایرانیِ باستان> -ā-rāy ِ فارسی میانه که در واژه‌یِ آرایشِ فارسیِ نو دیده می‌شود.
  • -pati-rādz-a*یِ ایرانیِ باستان> -pē-rāy ِ فارسی میانه که در واژه‌یِ پیرایشِ فارسیِ نو دیده می‌شود؛ و
  • -rādz-ta*یِ ایرانیِ باستان> rāst ِ فارسی میانه که در واژه‌یِ راستِ فارسیِ نو دیده می‌شود.
این ریشه‌یِ ایرانی از ریشه‌یِ هندواروپاییِ -reĝ* به معنایِ «مرتّب کردن و نظم دادن» آمده‌است. از این ریشه در
  • هندی rāj-a به معنیِ «هدایت‌کننده، شاه» (یعنی کسی که نظم می‌دهد)
  • لاتینی rect-us به معنیِ «راست، مستقیم»
  • فرانسه di-rect به معنیِ «راست، مستقیم»
  • آلمانی richt به معنیِ «راست، مستقیم کردن»
  • انگلیسی right به معنیِ «راست، مستقیم، درست»

برجای مانده‌است.

در فارسیِ نو پسوندِ -ـه (= /e/ در فارسی رسمی ایران و /a/ در فارسی رسمی افغانستان و تاجیکستان) را به ستاکِ حالِ فعل‌ها می‌چسبانند تا نامِ ابزارِ آن فعل‌ها به‌دست آید (البته با این فرمول مشتق‌های دیگری نیز ساخته می‌شود، امّا در اینجا تنها نامِ ابزار مدِّ نظر است)؛ برای نمونه از

  • مالـ- (یعنی ستاکِ حالِ مالیدن) + -ـه، ماله «ابزار مالیدنِ سیمان و گچِ خیس»
  • گیر- (یعنی ستاکِ حالِ گرفتن) + -ـه، گیره «ابزار گرفتن»
  • پوشـ- (یعنی ستاکِ حالِ پوشیدن) + -ـه، پوشه «ابزار پوشیدن» (خود را جایِ کاغذهایی بگذارید که پوشه را می‌پوشند!)
  • رسانـ- (یعنی ستاکِ حالِ رساندن) + -ـه، رسانه «ابزار رساندنِ اطّلاعات و برنامه‌هایِ دیداری و شنیداری»

حاصل می‌گردد.

در فارسیِ نو پسوندِ -ـه (= e- یا همان a-) را به ستاکِ حالِ «رایانیدن» یعنی رایانـ- چسبانده‌اند تا نامِ ابزارِ این فعل ساخته شود؛ یعنی «رایانه» به معنایِ «ابزارِ نظم بخشیدن و سازماندهی (ِ داده‌ها)» است.

سازندگان این واژه به واژه‌یِ فرانسویِ این مفهوم، یعنی ordinateurتوجّه داشته‌اند[۳] که در فرانسه از مصدرِ ordre «ترتیب و نظم دادن و سازمان بخشیدن» ساخته شده. به هرحال، معنادهیِ واژه‌یِ رایانه برایِ این دستگاه جامع‌تر و رساتر از کامپیوتر است. یادآور می‌شود که computerبه معنایِ «حسابگر» یا «مقایسه‌گر» است، حال آن‌که کارِ این دستگاه براستی فراتر از «حساب کردن» است.

تاریخچه

در گذشته دستگاه‌های مختلف مکانیکی ساده‌ای مثل خط‌کش محاسبه و چرتکه نیز رایانه خوانده می‌شدند. در برخی موارد از آن‌ها به‌عنوان رایانه قیاسی نام برده می‌شود. البته لازم است ذکر شود که کاربرد واژهٔ رایانه آنالوگ در علوم مختلف بیش از این است که به چرتکه و خطکش محاسبه محدود شود. به طور مثال در علوم الکترونیک، مخابرات و کنترل روشی برای محاسبه مشتق و انتگرال توابع ریاضی و معادلات دیفرانسیل توسط تقویت کننده‌های عملیاتی، مقاومت، سلف و خازن متداول است که به مجموعهٔ سیستم مداری «رایانهٔ قیاسی» (آنالوگ) گفته می‌شود.[۴] چرا که برخلاف رایانه‌های رقمی، اعداد را نه به‌صورت اعداد در پایه دو بلکه به‌صورت کمیت‌های فیزیکی متناظر با آن اعداد نمایش می‌دهند. چیزی که امروزه از آن به‌عنوان «رایانه» یاد می‌شود در گذشته به عنوان «رایانه رقمی (دیجیتال)» یاد می‌شد تا آن‌ها را از انواع «رایانه قیاسی» جدا سازند.

به تصریح دانشنامه انگلیسی ویکی‌پدیا، بدیع‌الزمان ابوالعز بن اسماعیل بن رزاز جَزَری (درگذشتهٔ ۶۰۲ ق) یکی از نخستین ماشین‌های اتوماتا را که جد رایانه‌های امروزین است، ساخته بوده‌است. این مهندس مکانیک مسلمان از دیاربکر در شرق آناتولی بوده‌است. رایانه یکی از دو چیز برجسته‌ای است که بشر در سدهٔ بیستم اختراع کرد. دستگاهی که بلز پاسکال در سال ۱۶۴۲ ساخت اولین تلاش در راه ساخت دستگاه‌های محاسب خودکار بود. پاسکال آن دستگاه را که پس از چرتکه دومیت ابزار ساخت بشر بود، برای یاری رساندن به پدرش ساخت. پدر وی حسابدار دولتی بود و با کمک این دستگاه می‌توانست همه اعدادشش رقمی را با هم جمع و تفریق کند.[۵]

لایبنیتز ریاضی‌دان آلمانی نیز از نخستین کسانی بود که در راه ساختن یک دستگاه خودکار محاسبه کوشش کرد. او در سال ۱۶۷۱ دستگاهی برای محاسبه ساخت که کامل شدن آن تا ۱۹۶۴ به درازا کشید. همزمان در انگلستان ساموئل مورلند در سال ۱۶۷۳ دستگاهی ساخت که جمع و تفریق و ضرب می‌کرد.[۵]

در سدهٔ هجدهم میلادی هم تلاش‌های فراوانی برای ساخت دستگاه‌های محاسب خودکار انجام شد که بیشترشان نافرجام بود. سرانجام در سال ۱۸۷۵ میلادی استیفن بالدوین نخستین دستگاه محاسب را که هر چهار عمل اصلی را انجام می‌داد، به نام خود ثبت کرد.[۵]

از جمله تلاش‌های نافرجامی که در این سده صورت گرفت، مربوط به چارلز ببیج ریاضی‌دان انگلیسی است. وی در آغاز این سده در سال ۱۸۱۰ در اندیشهٔ ساخت دستگاهی بود که بتواند بر روی اعداد بیست و شش رقمی محاسبه انجام دهد. او بیست سال از عمرش را در راه ساخت آن صرف کرد اما در پایان آن را نیمه‌کاره رها کرد تا ساخت دستگاهی دیگر که خود آن را دستگاه تحلیلی می‌نامید آغاز کند. او می‌خواست دستگاهی برنامه‌پذیر بسازد که همه عملیاتی را که می‌خواستند دستگاه برروی عددها انجام دهد، قبلا برنامه‌شان به دستگاه داده شده باشد. قرار بود عددها و درخواست عملیات برروی آن‌ها به یاری کارت‌های پانچ وارد شوند. بابیج در سال ۱۸۷۱ مرد و ساخت این دستگاه هم به پایان نرسید.[۵]

کارهای بابیج به فراموشی سپرده شد تا این که در سال ۱۹۴۳ و در بحبوحه جنگ جهانی دوم دولت آمریکا طرحی سری برای ساخت دستگاهی را آغاز کرد که بتواند مکالمات رمزنگاری‌شدهٔ آلمانی‌ها را رمزبرداری کند. این مسئولیت را شرکت آی‌بی‌ام و دانشگاه هاروارد به عهده گرفتند که سرانجام به ساخت دستگاهی به نام ASCC در سال ۱۹۴۴ انجامید. این دستگاه پنج تنی که ۱۵ متر درازا و ۲٫۵ متر بلندی داشت، می‌توانست تا ۷۲ عدد ۲۴ رقمی را در خود نگاه دارد و با آن‌ها کار کند. دستگاه با نوارهای سوراخدار برنامه‌ریزی می‌شد و همهٔ بخش‌های آن مکانیکی یا الکترومکانیکی بود.[۵]



ادامه مطلب ...
با سلام.به دنیای لوکس بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز لوکس بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در لوکس بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید.
در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.جهت حذف این مطلب وارد مدیریت وب خود شوید و از قسمت ویرایش مطالب قبلی ،مطلبی با عنوان به وبلاگ خود خوش امدید را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در لوکس بلاگ سپری نمایید...
صفحه قبل 1 صفحه بعد
پيوندها
  • جی پی اس ردیاب ماشین
  • ال ای دی هدلایت زنون led
  • جلو پنجره لیفان x60

  • تبادل لینک هوشمند

    برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کسب دانش کامپیوتر و آدرس danesh-95.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: